IPad onderwijs in de praktijk
ICT op de school gebruiken bij rekenen
'Gepersonaliseerd leren met ICT op basisschool De Marke'
Dit is de naam van het artikel waar ik het over ga hebben. In dit artikel wordt er onderzoek gedaan naar het gebruik van IPad onderwijs bij het vak rekenen. Het gebruik van de IPad bij basisscholen is begonnen in 2013 en is ondertussen wel aardig afgezwakt.
Wat mij naast de titel aansprak was de overeenkomst tussen de school uit dit onderzoek en de school waar ik mijn onderzoek ga uitvoeren. Beide scholen willen afwijken van traditioneel onderwijs door het gebruik van een gepersonaliseerde leerlijn en het proberen van nieuwe manieren om onderwijs aan te bieden.
Waar gaat het artikel nu op in? Het artikel bespreekt het gebruik van de IPad bij het vak rekenen en wat de voor en nadelen zijn. 2 scholen zijn tijdens het onderzoek al gestopt met het gebruik van de IPad door de toename van werkdruk bij leerkrachten en tegenvallende leeropbrengsten bij de kinderen. De laatste school in dit artikel blijft wel bij het gebruik van de IPad en zegt hier een goede weg in gevonden te hebben.
De positieve berichten over de IPad zijn dat ze het makkelijk maken om de individuele leerlijn bij te houden aangezien de programma's adaptief zijn en zich dus aanpassen aan de kinderen. De school is wel afgestapt van het programma Math wat normaal hoort bij de IPad school en is overgestapt op een combinatie van bekende programma's, zoals rekentuin en muiswerk.
Conclusie:
Ik denk niet dat ik de IPad bij mij op de stage school als een goede vernieuwing zal komen. Op de school gebruiken ze Chromebooks en zijn ze net begonnen met en nieuwe vorm van rekenonderwijs die ze nu aanbieden. Ook denk ik dat de IPad wel soms ingezet kan worden in een les, maar ik denk niet dat het kinderen die al met een Chromebook werken op dagelijkse basis echt een wow! factor geeft.
Het artikel heeft me wel weer nieuwe dingen geleerd over de individuele leerlijn en over de intrinsieke motivatie.
Artikel: van Rens, C., van Aanholt, T., & Kral, M. (2017). Gepersonaliseerd leren met ict op basisschool de Marke. ., 2017, 1–34. https://www.ixperium.nl/wp-content/uploads/2019/02/iXperium-Gepersonaliseerd-leren-met-ict-op-Basisschool-De-Marke.pdf
Reacties
Een reactie posten