Intro op gamificatie

 Gamificatie in het onderwijs

In deze post ga ik uitzoeken wat de term Gamificatie is.
De eerste vraag die we moeten behandelen is natuurlijk 'Wat is gamificatie?'
Gamificatie is het gebruik van games/spellen buiten de context van het gamen zelf. Dit betekend dus dat je het gebruikt om bijvoorbeeld een leerdoel te bereiken i.p.v. het winnen van het spel.
Gamificatie wordt tegenwoordig gebruikt om mensen in verschillende werkvelden meer te motiveren en activeren om nieuwe vaardigheden te leren, dat kan op deze manier ook veel meer op de basisschool worden gebruikt.
Gamificatie zou bij de doelgroep van kinderen op een basisschool heel goed passen. Kinderen van deze leeftijd zijn heel er fan van spelletjes en video en door gebruik van deze games en spelvormen zullen de kinderen meer intrinsieke motivatie krijgen. Die intrinsieke motivatie is een belangrijk punt, zoals ik in het artikel uit mijn vorige post heb laten blijken.
Ook is er kritiek op het gebruik van Gamificatie en zeker op de vormen waar gebruik word gemaakt van een computer/scherm. Dit zou volgens sommige mensen kunnen leiden tot overmatig gebruik van de computer.

Trend of een blijvertje:

Volgens deze grafiek van Gartner (2013) staat Gamificatie boven aan in de verwachting van invloed op mens en samenleving. Ook zal dit concept pas tussen 5-10 jaar volwassen worden. Het concept heeft dus nog een aantal jaar om volledig tot zijn recht te komen. 

In de komende week zal ik nog een post maken waar ik in ga op een aantal voorbeelden uit de praktijk en meer literatuur zal vermelden.

Bron: Poolman, A., & Telgenhof, F. (2014). Hoe kan gamification bijdragen aan de verbetering van het basisonderwijs? ., 2014, 1–20. https://doi.org/10.1000/xyz123

Reacties

Populaire posts van deze blog

Taxonomie van Bloom

Testen + verbetering