Samenvatting van hoofdstuk 8 deel 1;
Hoofdstuk 8 uit Praktijkonderzoek in de school
In het boek bespreken ze als eerste de twee fasen in een ontwerponderzoek.
Fase 1: Een beschrijvend onderzoek, waarin je verdiept in praktijkproblemen en richtlijnen (ontwerpeisen) opstelt die kunnen bijdragen aan de oplossing
Fase 2: In fase twee doorloop je de innovatiecyclus. Je maakt een ontwerp, je test het ontwerp, je verbeterd het ontwerp tot er geen problemen meer zijn bij het testen. Op deze manier kom je uiteindelijk op een definitief ontwerp.
Fase 1: Een beschrijvend onderzoek, waarin je verdiept in praktijkproblemen en richtlijnen (ontwerpeisen) opstelt die kunnen bijdragen aan de oplossing
Fase 2: In fase twee doorloop je de innovatiecyclus. Je maakt een ontwerp, je test het ontwerp, je verbeterd het ontwerp tot er geen problemen meer zijn bij het testen. Op deze manier kom je uiteindelijk op een definitief ontwerp.
In het boek geven ze ook een aantal ontwerpvormen, maar die zal ik hier niet allemaal noemen. Ik denk dat het ontwerp waar ik nu naar zit te kijken tussen Instructiemateriaal en elektronische leeromgeving zit, want ik gebruik aspecten uit beide van deze vormen.
Deelvragen maken voor een ontwerponderzoek wordt ook aangekaart. Hieruit heb ik gehaald dat ik de deelvragen ook meer moet instellen op het maken van een ontwerp, dus ik moet vragen stellen die nodig zijn voor het ontwerp, zoals: Wat moeten de kinderen weten om aan de slag te kunnen met exova, etc.
De ontwerpeisen die ik nog moet opstellen worden ook uitgelegd en goed in de basis geformuleerd. Ik moet ook basale dingen zoals, het moet bereikbaar zijn voor kinderen tussen groep 4 en 8 ook goed meenemen. Ook kun je de ontwerpeisen in categorieën onderbrengen:
a. Kenmerken van de doelgroep
b. Kenmerken van de leraar
c. Organisatorische kenmerken
d. Pedagogische, didactische en vakdidactische/inhoudelijke kenmerken
Reacties
Een reactie posten